22 november 2010

Mindfulness är att vifta på öronen.

Sitter kvar på jobbet eftersom internet hemma verkar ha gett upp för tillfället, och har en hel del som måste göras.

Stressad?
På onsdag är det kvällsmöte på jobbet, har lovat mina kollegor att jag ska göra en kortare mindfulness meditations övning med dem då! Har ju gått och lärt mig mindfulness i lite mer än 1 månad nu, varje torsdag mellan kl 14 och 17. Det ska bli jätte kul att få dela med sig av det man lär sig där, är jätte sugen på att "sprida budskapet vidare". Övningarna skänker både lugn och glädje.
Är du en stressad person är mindfulness något jag skulle rekomendera till dig.
Funderar också på att avancera i framtiden och kanske senare lära ut teorin, på ex. arbetsplatser. Mindfulness är helt klart en del av friskvården.
 

Tips på litteratur, CD-skiva medföljer!
155 :-

"Mindfulness är träning i att vara närvarande i nuet. Ett österländskt sätt att förhålla sig till livet som motverkar oro och stress. Mindfulness i vardagen är en efterlängtad introduktion till detta förhållningssätt som på kort tid blivit populärt i Sverige.
Mindfulness i vardagen utgår Ola Schenström från vardagssituationer och beskriver hur vi kan lära oss att se dem på ett nytt sätt, tänka om och göra kloka val genom att vara medvetet närvarande. Genom övningar och praktisk handledning blir boken en följeslagare, från det att vi vaknar på morgonen tills vi somnar på kvällen."

Under förra veckans mindfulness lärde jag mig faktiskt att vifta på öronen. Haha Ja, låter kanske helt  irrelevant i sammanhanget och det var ju inte syftet med övningen vi gjorde då, men mindfulness handlar om att man styr sin fokusering även på de kroppsliga delarna, inte bara tankarna.

Jag lärde mig alltså kort sagt att fokusera alla tankar på en kroppsdel så pass att jag kunde få den att röra sig - något jag aldrig lyckats med förut - på 23 år. Och det är fan helt jävla fucking amazing. Jag kände mig powerful iaf när jag gick ut därifrån, med ett leende som höll i sig hela helgen. Så pass mäktig är mindfulness. Det är verkligen en WOW upplevelse när man kommer in i det.


Try it!
Kram

1 kommentar:

  1. Aha, kul, nu kan vi vifta på öronen ihop. Dessutom förväntar jag mig en MINDFULNESS-lektion i jul. Tack o puss

    SvaraRadera