25 november 2010

Medveten närvaro.

Innan jag glömmer, och medans jag fortfarande känner, så vill jag dela med mig av dagens näring till själen.

Idag är torsdag, vilket innebär mindfulness mellan kl 14 och 17.
3 underbara timmar som kan göra hela veckan. Vi är en liten grupp, med kloka människor i olika åldrar som vi alla kommer från olika bakgrunder med olika bagage. Ja, vi är olika. Men ändå så lika när vi strålar samman under de här 3 timmarna, då vi sitter ner och mediterar i mindfulness anda tillsammans. Idag var vi bara 4 stycken där, halva gruppen dvs, Vilket gav ännu mera tillfälle till att prata och reflektera mellan övningarna. Det är så härligt att få ha givande diskussioner som leder till insikt och AHA tankar.

Vi är alla där av en anledning, det är väl det som gör att vi vågar delge så mycket saker i gruppen som vi gör, vi vet att ingen av oss dömmer den andre. Och jag blir lite ledsen och samtidigt orolig när jag tänker på att det är slut om 3 veckor.


De här veckorna har hjälp mig framåt otroligt mycket i att utveckla mig själv, och för första gången på länge känner jag mig normal, som alla andra. Inte längre galen, bara så där härligt udda som jag är.

Framför allt har jag hittat fokusen på mig själv igen. Jag vet ju vad jag vill göra. Jag vet vad meningen med mitt liv är. Det har jag alltid vetat. Men ibland kommer man på villovägar. Men det spelar inte någon roll vilken väg man tar eller hur lång tid det tar, huvudsaken är att man hittar. Allt är erfarenhet, som gör dig till en rikare person på vägen.


Idag kunde jag hjälpa en person. Ge ett klokt råd. Få uppskattning. Det har jag saknat. Tillfredsställelsen att hjälpa någon annan.

Men även om torsdagarna tar slut snart så har vi faktiskt pratat om att hålla kontakten, på olika sätt. Det pratas även om en pilgrimsresa...Det har jag varit sugen på länge, äntligen kanske jag har hittat någon/några att göra den med. Att få göra det med folk som tänker lika, det är värdefullt. Flera ensamvargar som bildar en flock.


Mmm... Leendet som jag gick med därifrån förra torsdagen håller i sig än. Glädje. Idag har jag fått ladda batterierna med ro.

Mindfulness är verkligen otroligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar