22 november 2009

Reagera Sverige!

Har tillbringat morgonen åt att lyssna på Folkpartiets alla talare när det har varit interpellationsdebatt och snart ska slutet på folkpartiets landmöte avslutas. Debatter kan vara riktigt kul ibland, politikerna är allt annat än torrbollar och bjuder många gånger på skratt och vassa pikar , inte helt olikt parlamentet...
Döp om det det till Battle - så skulle det locka många mer unga än vad det gör idag. OM det nu ens gör det?

Det som fångar mig är självklart mitt intresse i flyktingfrågan,dem asylsökande barnen som är i fokus nu.

När jag vaknade gick jag som vanligt in på texttv för att se vad som hänt under natten,och möts av rubriken :
"Anlagd brand på flyktingförläggning"
(Klicka på rubriken)

Någon har tänt på en lövhög utanför flyktingförläggningen för ensamkommande barn i
Hököpinge, vellinge kommun.

Välkommen till Sverige ?
F*n vad sorgligt. Och oacceptabelt.

Jag hoppas att inga barn behövde ta del av detta som rubriceras som Hets mot folkgrupp och Skadegörelse. Men förstår att inte ens dem kan ha sovit så tungt att dem inte hört syrenerna från brandbilen. Det här går inte att hänvisa till någon förhandsvisning av majbrasan tyvärr.
Det är inte första gången en flyktingförläggning attackeras.
(Klicka på länken för att läsa om vad som hände i Vämdö feb 2008)


Jag misstänker att rubrikerna inte kommer sluta där idag. I vellinge kommun har man idag demonstrationer för och emot flyktingmottagandet i vellinge kommun. Självklart är det Sverigedemokraternas ungdomsförbund som demonstrerar emot. Jag vill inte och orkar inte kommentera dem. Snälla låt dem inte komma in i riksdagen?
Sänd dem på ett plan till Pakistan eller Gaza?

Tankarna dras till MTV´s omtallade program "exiled" för bortskämda tonåringar som skickas bort till främmande länder där dem får bo ett X antal dagar under andra förutsättningar. Där får dem ta del av andra religioner,kulturer och värderingar för att lära sig uppskatta det man har och få förståelse och empati för dem som har det sämre.
Är det så vi behöver göra med sverigedemokraterna?
Dem påminer iaf väldigt mycket om en typisk egoistisk tonåring,inte helt olik dem på exiled.





Jag tänker ALDRIG sluta stå upp för mänskliga rättigheter.
Gör inte det du heller.

BORT MED SVERIGEDEMOKRATERNA.

//Victoria



4 kommentarer:

  1. Hej!
    Började läsa din blogg efter att ha tittat på mammas pojkar. Tycker du verkar vara en ödmjuk och väldigt snäll tjej som bryr dig om alla andra. Du har verkligen ett hjärta av guld :) Efter att ha läst bla det här inlägget som har med de som har det sämre ställt att göra, börjar jag fundera på att skaffa mig ett fadderbarn eller ge regelbundna bidrag till hjälporganisationer.. tack :)

    kramis

    SvaraRadera
  2. Ja du vickan,det finns i sverige som borde bli bättre, men sverige skiter i vilket känns det som ibland, och jag håller med dig totalt med sverige demokraterna!! Mycket bra inlägg
    Puss

    SvaraRadera
  3. Anonym:
    Tack DU. Du är ju guld värld.Blir så glad över att höra det att jag nästan får tårar. Om du beslutar dig för att skaffa ett fadderbarn kan jag tipsa om barnfonden.se Där igenom har jag mitt fadderbarn från Indien. Via Barnfonden har du möjlighet att välja bland olika länder, ålder och kön, OM du önskar.
    Jag ska göra ett eget inlägg om barnfonden och fadderbarn. DU är en inspiration för svenska folket,om fler kunde tänka som du.Det är precis det här livet handlat om - att bli en bättre människa,man slutar aldrig utvecklas. Tack för dem fina orden. Många kramar /Victoria

    SvaraRadera
  4. Pernilla:
    Precis som jag, är du en svensk som levt nära invandrare och lärt dig se saker genom deras ögon.Är man mitt i det kan man ju inte blunda.Vi får väl vara tacksamma att vi växt upp där vi växt upp och det tillsammans med folk från olika bakgrunder som berikat oss på sätt som vore omöjligt utan dem.:)
    Hälsa Adi :) Massa Kramar

    SvaraRadera