28 oktober 2009

Gå och läs en bokjävel !

Tänkte dela med mg av några nyligen lästa favoritböcker....


Khaled Hosseini - Flyga drake
Handlar om:
Amir och Hassan, två 12 åriga pojkars vänskap över klassgränser. Hassan är son till Amirs pappas betjänt och barndomsvän. De båda pojkarna växer upp med olika förutsättningar i samma hushåll och är varandras bästa vänner, något som förändras dramatiskt efter en hemsk händelse,som gör att Amir sviker sin vän och sedan splittras de 2 vännerna för resten av livet i samband med att kriget i Afghanistan tvingar Amir och hans änkefar "Baba" att fly landet till USA och lämna sina tillgångar i sitt kära hemland. Flera år senare i vuxen ålder får Amir chansen att sona sitt svek - Han får ett hemskt besked och återvänder till Afghanistan, där han upptäcker något som hade kunnat ändra historien.
Jag älskar att höra dem gamla klassiska sagorna om den persiska hjälten Sorab som författaren slänger in lite då och då. Jag ser kebab restaurangen framför mig dit Amirs Baba brukade ta pojkarna, både före och efter att talibanerna kom. Jag kan nästan känna lukten av lamm...
Den här boken fick mig att känna ALLT som karraktärerna går igenom i boken. Du får en inblick i hur det är att vara flykting. Många tårar trillade, och det här är en bok värd att läsa - inte att se på film. När boken var utläst, visste jag att det här var min favoritförfattare.


Khaled Hosseini - Tusen strålande solar
Handlar om:
Kärlek som övervinner allt. Återigen är vi i Afghanistan, denna gång i Kabul.Vi får följa oäktingen Mariam som växer upp i fattigdom trots att hennes far är rikast i Herat. Hon har aldrig varit ifrån den lilla hydda i bergen hon och hennes psykiskt sjuka mamma bor i och drömmer om att bo med sin far, som sviker henne, och gifter bort henne till en äldre man i Kabul. Åren går... På samma gata bor den vackra flickan Leila, vars stora kärlek är barndomsvännen Tariq. Men så kommer kriget... Tariq och Leila måste skiljas åt för att fly med sina familjer. Men Leila och hennes familj hinner inte fly...Hon blir själv kvar,skadad. Och tvingas gifta sig med Rashid - Mariams man. Hon lever - men knappt, på drömmarna och minnena från förr.Mariam och Lailas öden som flätas samman på det mest otroliga,våldsamma,sorgliga och tragiska sätt. Den enas historia är mer tragisk än den andra.
Varning: Plågsamt att läsa för hjärtat. Hosseinis förmåga att beksriva och förmedla känslorna är obeskrivlig. Jag sträckläste boken från kväll till morgon och fick avbryta för att jag blev så upprörd, och grät hysteriskt över hur orättvist ödet behandlade dem. Jag ser bilderna genom den lilla glipan gjord för ögonen i Mariams burka.Jag känner deras sorg när de ser sina åldrade och förstörda ansikten i spegeln...

Ishmael Beah - Den långa vägen hem
Handlar om:
Nästan alla har sett filmen Blood diamond med Dicaprio? Den här boken handlar om precis det,men nu får du följa den andra sidan. Och den är på riktigt.Vi får följa12 åriga Ishmaels flykt från rebellerna och kriget i Sierra Leone. I flykten letar han också efter sin familj tillsammans med vänner som han möter på vägen, som precis som han flyr och söker efter sina familjer - om de fortfarande är i livet. Alla klarar sig inte, och dem här barnaögonen har fått se omänskliga saker som ingen kan radera ut ur minnet på dem.Några som överlever tillfångatas till slut av regeringsarmén . I regeringsarméns läger tränar barnsoldaterna bla på hur man snabbast skär av någon halsen. Dem tränar direkt på fienden -  rebellerna RUF, som också är barn, tillfångatagna och tvingade att strida - precis som dem själva. Döda - eller bli dödad, är de här barnens enda alternativ. Ishmael, blir till slut en av de mest fruktade i armén. Tills han en dag löses ut av Unicef, då börjar en hård kamp tillbaka till samhället och ett drogfritt liv. Men minnena jagar honom...
Här målar författaren upp de mest hemska bilderna du kan föreställa dig av terror,massaker och död. Barn som går med varsin AK-47:a på landsvägarna, mördar, bränner byar och tar "brown brown". Det är sann historia på högsta nivå. Jag vill dit. Mitt i röran och misären efter detta krig vill jag stå. Öppna barnhem och ta hand om alla som inte har något eller någon kvar. Det låter säkert som en ouppnålig sak, men det är en dröm.  


Andra böcker att rekomendera om du vill ha något med lite kultur, fakta, historia och en bra berättelse :




Corinne Hofmann - Den vita massajen
Sann berättelse. Intressant och fängslande på alla sätt och vis
En ung schwizisk kvinna blir föräldskad i en massajman under sin semester i Kenya och ger upp sitt liv hemma för att gifta sig och leva med massajen i hans by långt från civilisationen - i en manyatta. Kulturkrock minst sagt. Uppföljarna :  Den vita massajens dotter och Resan tillbaka till den vita massajen . Inte lika bra, men man kan inte låta bli att läsa. Nyfikenheten för vad som händer med den här kvinnan och hennes barn är allt för stor.


Zarah Ghararamani - Mitt liv som förrädare
Sann berättelse. Mycket fakta om Iran
Känns väldigt aktuell och informerande med tanke på allt som sker i Iran just nu. Väldigt mycket att ta in dock, politisk - och ibland hoppade jag över flera sidor när det blev för mycket årtal och prat om shahen.
Men också spännande, hon var trots allt bara 19 år när hon sattes i Irans värsta fängelse. Och med vilka rättigheter ? Inga jävla alls. Inte långt ifrån mig i åldern är det intressant att höra hennes historia. Skilda världar.


Anita Amirrezvani - Flickan som vävde sidenmattor
Romantisk och erotisk till tusen (och en natt)

Även nu är vi i Iran, fast långt tidigare, på 1620-talet - då det fortfarande hette Persien, i den romantiska staden Esfahan. Handlar om en ung flickans kamp om att göra det rätta - för henne själv och familjen. Att följa sina drömmar eller rädda sin familj ekonomiskt efter faderns bortgång,men då måste hon riskera sin ära och sälja sig själv i ett tidsbegränsat äktenskap som kan ta slut närsomhelst han tröttnar på henne. Man hoppas hela tiden att hon kan få båda delarna - både kärleken och drömmen - att få väva de vackraste mattorna, trots att hon är kvinna. Men hon måste välja...


"Gå och läs en bokjävel"
- som någon en gång sa till mig ;)
Försvinn in i en annan värld.
//Victoria

1 kommentar:

  1. Hejj Vickan! Vad kul att du är med på mammas boys:) Skitbra att du stod på dig, vi lärare ska vara förebilder för våra barn/elever och du gjorde verkligen helt rätt.

    Tusen strålande solar är utan tvekan en av de bästa böckerna jag har läst och jag skrev min B-uppsats om den och medias reaktion när den kom ut. Den är verkligen sjukt bra, håller på att läsa Flyga drake nu, gillar den också väldigt mycket.

    Du får ha det bra Vickan:) Kollar bara på mammas pojkar eftersom du finns med, blir glad när jag ser dig:) Blir skitarg när de snackar skit om dig bara för att de inte har någon självrespekt. Men blev skitglad över att hon tuttlisan åkte ut.

    Kramiiz<3 Lejla(Elmas kompis)

    SvaraRadera