8 april 2012

Kan vara min kväll ute.

Hemma.
Tröjan luktar nattklubb. En blandning av alkohol, rök och svett. Trots att jag inte rört något av dessa tre ting ikväll. Var på ett nytt ställe, såg nya människor. Trivdes bra tills en flock apor närmade sig trots avvisande signaler. Envisa imbeciller som inte skulle kunna se en STOP-skylt om jag så höll den över brösten. Någon av dem har fått för sig att han är alfahannen i gruppen. Han har fel. En annan slår sig över bröstet, en tredje förklarar att hans vän har ADHD. Jag klarar 3 minuter. Jag är för ytlig. Ler tillgjort, tackar för mig, och går. Vidare, för kvällen har bara börjat.

Fötterna tar mig till ett välbekant ställe. Det är mycket folk. Där finns han. Han med dem fina ögonen. Det sa jag sist jag var alldeles för berusad också. Fan. Jag bannade mig själv flera veckor efteråt för att jag tillät mig vara så svag. Men det är något med honom som gör mig svag. Jag kan inte lita på mig själv, och därför håller jag mig långt borta. Dock inte tillräckligt långt borta för att kunna låta bli att snudda vid tanken…

Jag får nästan sex ikväll. Ett par som precis har mött varandra ute i alkoholens euforia juckar som två djungeldjur emot väggen bakom mig i baren och jag råkar komma i vägen. Det var nästan trevligt, men jag missade finalen. Jag stirrar på mobilen, ingen har hört av sig förutom en gammal klasskompis på besök, han är redan här och dyngrak. Bestämmer mig för att gå hem medans jag har kul, och innan jag gör något jag inte borde, som att dricka eller låta mig smälta i någons charmiga men ack så farliga ögon. Påminner mig själv om att inte titta.

Lämnar livet och rörelsen. Vill egentligen inte gå för det är en bra låt som ljuder ut ur högtalaren, och mina fötter vill hoppa till takten. Vänder mig om och kastar ett sista öga över axeln in på festen som fortsätter utan att ta notis om att någon i mängden försvinner.
Säger adjö till vännen, och tar tunnelbanan hem med en främmande man.
Säger adjö till honom likaså, utan att ens fråga efter hans namn eller nummer. Jag kommer ändå aldrig ringa.



God natt underbara kväll.
Hej vaniljbullar och ballerina, nu ska vi älska hela natten lång.

/Victoria

1 kommentar: