25 mars 2010

Flyktingfrågor...

Regeringen vill bygga barnhem i Afghanistan, Somalia och Irak.

Anledningen är att man idag inte nekar barn asyl av den anledningen att dem inte har någon som tar emot dem i deras hemland, förlorat sina föräldrar ex.
Och inte pga de blir förföljda. Så då tycker man att det är bättre att de får bo i sitt hemland till man letat rätt på deras föräldrar.... Om dem inte lever då ?

Idén är bra... Men anledningen, så fel.
Jag vet inte vad ett flyktingbarn kostar i pengar här. Men kostnaden för ett barnhem kan väl inte vara billigare? Eller? Och om det inte är billigare, är då anledningen att man inte vill ha dem här? Att det är "fullt" i Sverige.

Barnhem utomlands för flyktingar
- en flykt för Sverige ?


Nej jag får återkomma när jag vet mer, det här är än så länge så färskt att det inte finns mycket att ta på än.
Jag vet inte vem jag litar på, migrationsministern ? Nja... Han är ju politiker.

Varför inte öppna ett barnhem här i Sverige då?
Och ge barnhem ett bra rykte... Till skillnad från den bilden vi har fått från övriga världen.
Fast jag vet inte...
Jag kan inte hjälpa att jag tycker det känns som att vi går bakåt i tiden då... Men folk är inte redo att ta ansvar för världens barn än... Kanske aldrig blir. Nästa bästa lösningen kanske är barnhem då.

_______________________________________________

Privatisera flyktinganläggningar ?
Det är tydligen möjligt, eftersom alla kommunala verksamheter går att knoppa av... Det får nog väntas med att kommentera tills vi ser resultatet. Men sköts det bättre än komunens - som de hävdar, så vore det väl en underbar sak...


Ja...en morgon fylld av flyktingfrågor.


När min lärare frågade oss vad vi ville göra om 10 år, blev jag som vanligt lite ångestfylld. Den här "framtidsfrågan" som återkommer jämt - precis som i marbella.... Måste man tänka så långt fram jämt ? Men jag svarade med hjärtat.
"Jag vill ha ett barnhem utomlands"

- I had a dream.

Som Martin Luther King sa.


Jag vet vad jag vill jobba med. Igår påmindes jag om det efter filmen Sebbe.

Jag ska göra det - en dag. Det är jag säker på, inte driva barnhem, utan hjälpa utsatta barn.
Det är min mening med livet, helt övertygad om.


Ha en bra dag.

Nu ska jag ta min hjärtklappning,magkatarr och stressmage och gå till jobbet som är underbemannat idag!

=) Och så leeeeeer vi.

3 kommentarer:

  1. Hej Vickan!!

    Hoppas du mår bra!
    Tar tillfälle att reklama tävlingen i min blogg här! :) Och jag hoppas du är med också!
    Din blogg har nog aningen mer besök än va min har.. hehe..

    KramKram från mig & Kajsabus!

    Tävla om ett par microgrepp-vantar från Nyttadesign i min blogg http://www.annatipsar.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Gött (klingande göteborgsdialekt) om du har funnit din mening...

    Det är inte alla som gör det, långt därifrån och vad värre är, de kanske förstår sin mening med livet när det redan är för sent av någon anledning att kunna ägna sig åt det man kanske är ämnad för...

    Och jag tror meningen med livet är att finna någonting som gör att vi kan se tillbaka på precis allting när vi är gamla och känna att trots alla motgångar så var det värt det (sedan om meningen med livet är att ge nytt hopp till fosterbarn, vara en lysande förälder eller gift med sitt arbete är olika beroende på vem du är).

    Och meningen med livet är väl också i slutändan att även andra ska se just DIG och det du har åstadkommit.
    "You measure yourself by the people who measure themselves by you"

    SvaraRadera
  3. Ang. barnhem,behöver du personal? Jag vet några som gärna kommer.
    Du är verkligen din mors dotter med dina tankar.
    Älskar dig fina trollunge

    SvaraRadera