10 mars 2010

Kriget med vården fortsätter

Nu ska jag lägga mig i sängen och gå igenom mina anteckningar till morgondagens besök med den nya läkaren på Carema vårdcentral, som ska gå igenom allt som de inte har utrett klart...

Magproblem, Anafylatiska chocker och matallergi (?)

Det här mötet är bokat av caremas chef efter att tigermamma hade ringt och nämnt vad patientnämnden tyckte att vi skulle göra - Ta in en jurist.


Näe, det här är skött så himla dåligt. Usch. Riktigt dåligt verkligen.

Inte ens gluten och laktos har dem kollat... Fastän de sa att de skulle det. Massa blodprov för ingenting - svimmade och fick bula,blåtira och fläskläpp - helt i onödan,eftersom de glömde/missade/valde bort att kolla födoallergi, trots att det var prio 1 (trodde jag iaf?)eftersom det var magen jag hade problem med.

Men det var ju MITT fel. Läkaren skyllde på att jag "var så känslig" och svimmade så dem inte fick tillräckigt blod, men då prioriterar man väl inte att kolla djurallergi? Ger sällan kräkningar och magsmärtor? Vad jag vet. Att jag är allergisk mot pälsdjur och gräs och allt sånt skit visste jag redan dessutom. Vilket jag sa innan också,och står i mina journalen om man är läskunnig. Ändå valde de att slösa blodet på det intetsägande testet.
Ta nytt blodprov då och gör en på matallergi?
Ne jag var ju så "känslig" sa doktorn med en nedsättande ton i rösten.

Bättre att jag inte vet vad felet är än att jag får ligga ner när dem tar blodprov? :S

Kan meddela att jag sa till sköterskan 3 gånger att något var fel i armen,och steg mot axeln, och sedan huvudet, ont som fan gjorde det också, innan jag slutligen däckade ner i golvet utan kontroll. Det var ingen rädsla som däckade mig,visst var jag orolig men det var ju för att det INTE ska kännas så,något var ju fel. Det har aldrig hänt förut - hur obehagligt jag än tycker att det är att lämna blod - så gör jag det för att jag måste,det finns inget utrymme för att sjåpa sig. Så pinsamt skulle jag aldrig bete mig på en plats inom vården. (Förutom vrinnevisjukhuset i Norrköping. Stack mig 5 gånger innan de fick i en nål - då får man fan grina om man är 15 bast och knäckt handleden i medans man rullade i en halfpipe)

 
UR WIKIPEDIA
"De vanligaste orsakerna till en anafylaktisk reaktion är födoämnen, insektsstick och vissa läkemedel. Åtta födoämnen, jordnötter, soja, trädnötter, vete, fisk, skaldjur, mjölk och ägg står för 90 procent av reaktionerna."

 
90% säger en hel del.
Egentligen skulle de få betala tillbaka alla sjukhusbesök och undersökningar som aldrig följdes upp, och allt lidande i onödan och sjuktimmar OM det nu visar i framtiden att jag har någon matallergi...

Men det jag hoppas på är en förklaring, och förståelse. Ursäkt är ingen idé, det är ju inte den här nya läkarens fel. Det alla följden av att de 19892875 olika läkare som jag haft genom Carema helt enkelt inte gjort sitt jobb ordentligt.


Varför har vi journaler egentligen när de inte används ?



Dont know.

Morgondagen kommer bli spännande.

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar