13 januari 2010

Anna.

Så var man hemma igen!

Har precis postat iväg ett födelsedagskort till lillebror i Norrköping, Kolmården. Hoppas på att det hinner fram i tid nu... Men vad han ska få i födelsedagspresent har jag ingen aning om. Allt var så mycket lättare när han var mindre. Då kunde man köpa 100 små paket - för hälften av nöjet är ju just att öppna paketen, och många paket helst, när man är liten.



"Stockholms Anna".
Min förebild när det gäller presenter och paket, hur lustigt det än låter, speciellt till barn, är Anna. Anna var faktiskt min pappas gamla flickvän som min mamma och jag sen höll kontakten med, just för att hon är en sån underbar person. Vet inte hur gammal jag var när dem var tillsammans, men jag kan inte varit många år för jag har inga minnen av just den tiden. Men av Anna däremot.



Annas familj bodde i Linköping, men själv bodde hon i Stockholm och gör fortfarande det. Och hon ser likadan ut nu som för 10 år sen. Varje gång vi sågs, till födelsedagar, jul eller vid andra tillfällen - hade hon alltid med sig massa presenter. Alltid lika omsorgsfullt och fyndigt utvalda.

Några av presenterna jag minns...
När hon hade varit i kanarieöarna hade hon med sig en himla massa godis till mig. Det var alla möjliga små roliga och lustiga förpackningar med gott godis som vi inte hade i sverige. Bara askarna till godiset var kul! Och ett smycke, ett guldhalsband med ett "fisköga" i regnbågens färger.




Kommer någon ihåg POGS ?
Det var en av sakerna som var populära på skolgården bland annat, när jag gick i mellanstadiet. Små runda brickor i hårdpapp eller tjocka i plast och metall med en bild på ena sidan. Den gången hade hon med sig en HEL HINK med Pogs, och det var inte sånna vanliga pogs. Nej, dem här var glittriga, glansiga, färglada med fina motiv. Snacka om att jag var Kung på skolgården med min exklusiva samling - från Anna som hade koll på det som var inne.

Stor och Liten
En historia som jag berättat om länge är när jag var uppe i Stockholm  ( Med Pappa Lange tror jag? - Min låtsas pappa) och vi gick för att hälsa på Anna på hennes jobb
- Leksaksaffären Stor och Liten!
Kan det stämma att den låg i gallerian? Har liknande bilder i huvudet... Det var nog första gången jag var i stockholm.
Som present då fick jag välja vad jag ville i affären. Förstå lyckan för ett barn att välja vad man vill i den stora leksaksaffären ? Jag valde en vit häst med ljusbruna fläckar och man, en sån som indianerna hade tyckte jag.


Jag kommer ihåg så många saker som jag fått av Anna.
Det var alltid så speciellt helt enkelt. Jag dricker fortfarande varm oboy i dem stora Jumbo kopparna när jag vill ha det extra mysigt. Och så tänker jag på Anna. Nu har det gått mer än 10 år sen vi sågs sist, men lika betydelsefull är hon.





En liten bit av Anna är alltid med mig.

//Victoria

2 kommentarer:

  1. Lilla fröken bortskämd, du minns så rätt. Bl.a. fick du en liten rosa data-pad av Anna. Ipod släng dig i väggen. När Ann-Panna kom var det fest. Om du läser detta, TACK FÖR HÄRLIGA MINNEN!
    Chicki

    SvaraRadera
  2. Ja visst är hon fantastisk, min allrakäresta syster!

    Lillasyster Sara

    SvaraRadera