21 februari 2010

Think further than your own nose.

Har haft en riktigt bra dag !

Duktiga som vi var, jag och lilla Blanka, så åkte vi i god tid, 2 h innan gympan skulle börja ifall det skulle bli problem på vägen.


SNÖKAOSET
Så när det helt plötsligt blev växelfel, byten av tunnelbana, perrong och åkande fram och tillbaka så kunde vi ändå känna att vi skulle hinna i tid - och det gjorde vi precis! =) Att det ska ta 2 h sen ifrån väsby till gubbängen är ju inte klokt när det ska ta 1 h egentligen. Men vi i Sverige har tydligen vinter! Något som SL och banverket har missat ;)



GYMPA MED BLINDA BARN
Var iaf jätte kul att vara med på gympan idag, blev inte så många barn, men en dag som denna är det ju förståeligt. Fick lite ideér som man kan ta med sig till jobbet! Kul :) Sen att man ska behöva resa så långt för att kunna ha någon form av gymnastik när man funktionshindrad är inte rätt.
SAMHÄLLET
Tänk om man helt plötsligt bara erbjöd fotbollsträning i en kommun? Hur många föräldrar skulle ha möjlighet eller ork att resa 1h för det? Likaså simskola, hur många
av föräldrarna härifrån skulle åka till Sollentuna då?

Och OM de nu skulle göra det - hur kul tror ni att de och barnen tycker att det är att göra den resan fram och tillbaka? Speciellt om man har flera barn...


 
VARDAGEN
Det handlar inte bara om tid, ork och möjlighet, det handlar om lika rättigheter. Man ska ha ett val. Man måste kunna erbjuda alternativa lösningar.
Och det är något alla kommuner borta stå bakom.

Annars är man bara ännu en sten i vägen. Och stenar i vägen finns det tillräckligt av
ändå när man
är funktionshindrad.


Man kan inte anpassa allt i samhället, learn it the hard way som jag brukar säga. Tyvärr, men så är det när man tillhör minoriteten och sticker ut från den "normala mallen". Men om folk kunde tänka lite mer från början när man planerar något så skulle man inte behöva gå tillbaka och ändra eller göra om jobbet. Om man nu ens gör det..
Tyvärr beror det mesta på okunskap om funktionshinder och vilka behov som finns.


Det är inte minoriteten som gör extrajobben...
Think further than your own nose.




FÖRSVÅRA FÖRÄLDRASKAPET
Fick en påminnelse idag om hur mycket saker som försvåras nödigt mycket när man är funktionshindrad ute i samhället. Har inte glömt hur det var att ha en mamma i rullstol när man var liten. En sån enkel sak som att handla blev ett projekt...
Vilka möjligheter hade min mamma att följa med mig till simhallen? Nej,då fick vi skaffa en vuxenkompis om jag ville åka till simhallen. Personligen tycker jag att det är att ta ifrån
någon förmågan att vara den föräldern man vill vara. Att känna att man inte kan ge sina barn samma sak som alla andra kan är ingen känsla man önskar någon.



En av de saker man inte vill säga till sitt barn är väl ändå
"Jag kan inte"

Vad sänder det för budskap undermedvetet till nån liten? Där man man prata om att rubba tryggheten hos ett barn i värsta fall.




Jag hoppas att min mamma aldrig har känt så, att hon känt sig otillräcklig eller anklagat sig själv för att jag gått miste om saker pga hon satt i rullstol.
Det borde hon inte. Men jag vet nog ändå svaret tyvärr,  just för att hon är den mamman hon är,
världsbäst...

Än idag kan allt hänga på att en hiss fungerar. Om det nu finns någon dvs....


Tack för en underbar dag, utanför hemmet, Blanka och Lotta :)
Vare sig är himlen är helt blå och utan moln, eller när den är som mörkast, så är ni två bestående strålar på min sol...




//Victoria

2 kommentarer:

  1. Du visste svaret älskade trollunge. Men ilskan riktade jag till de berörda myndigheterna.

    Oavsett funktionshinder, alla har rätt till ett fungerande liv med familj, fritid o jobb. Denna vinter inget särskilt för oss, 1/5 av Sveriges befolkning. Så här ser alla vintrar med snö ut för oss, utifrån våra möjligheter i de övrigas värld.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder.
    Alla barns rättigheter, oavsett.

    SvaraRadera