21 december 2009

Tappad i golvet som barn

Jag har visst ett immunförsvar!

Som jag tjatat om min brist på immunförsvar.
Detta immunförsvar fanns inte i min värld.
Sjuk och förkyld 360 dagar om året.

Men jag är motbevisad efter lite forskning!
En av mina sjukdomar
(Ja plural - vissa är lyckligt lottade med mycket)
Narkolepsin, beror tydligen på ett "fel i huvudet".
Mycket fel må jag ha där, men det här felet sitter iaf i den delen som heter Hypothalamus, den delen
som sköter kontrollmekanismer för bland annat blodtryck, kroppstemperatur, ämnesomsättning och sömn.
Tillverkar också hormonet Dopamin.
Kan ju inte låta bli att undra om det faktiskt är mer än sömnen
som det är fel på när man sover med strumpor och sitter vid
datorn med fingervantar på ?

För att komma till saken
Narkolepsi beror på att man är autoimmun. Alltså har jag ett immunförsvar, men istället
för att bekämpa alla virus och förkylningar - så bekämpar den alltså min egen kropp!
I det här fallet bekämpar den det som hypothalamus producerar.

Allt blir klart när man läser det här.

Nu undrar alla vem som tappade mig i golvet när jag var liten!
Ja, önskar jag kunde skylla på någon, men nu  är det inte så det går till. Nej, dem vet helt enkelt inte vad det här beror på - mysteriet med min sjukdom.


Ge mig lite lycko piller och ett par vantar nu.
Tjacket har jag redan.


Have a nice day!
Mula någon du gillar i snön.

//Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar